Zápis dětí do 1. třídy

Zápis dětí do 1. třídy probíhá ve dvou dnech v období od 1. dubna do 30. dubna (viz. AKTUALITY) v budově základní školy SŠ, ZŠ a MŠ prof. V. Vejdovského Olomouc – Hejčín, Tomkova 42, 779 00 Olomouc.

Vzdělávání v 1. třídě probíhá podle vzdělávacího programu:

  • Školní vzdělávací program ZV

Popřípadě:

  • Školní vzdělávací program SVV

K zápisu se dostaví zákonný zástupce s dítětem a je nutné přinést s sebou :

  • rodný list
  • vyplněný dotazník pro rodiče budoucích žáků
  • žádost o přijetí dítěte ke vzdělávání - ke stažení Základní škola
  • doporučení školského poradenského zařízení (speciálně pedagogické centrum nebo pedagogicko-psychologická poradna nebo středisko výchovné péče)

Kritéria pro přijetí dětí do prvních tříd ZŠ :

  1. připravenost dítěte na školní docházku - školní zralost
  2. dítě s primárně zrakovým postižením, jehož vymezení potřebné míry podpory z hlediska speciálních vzdělávacích potřeb musí jasně vyplývat z doporučení školského poradenského zařízení (SPC pro ZP, PPP).
  3. dítě s primárně zrakovým postižením a možným souběhem dalších postižení (SPU , řečové poruchy, PAS,...)
  4. dítě s jiným zdravotním postižením, které nenaruší výchovně vzdělávací proces zrakově postižených žáků
  5. dítě se zdravotním znevýhodněním (dle vyhl. 27/2016 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění)
  6. trvalé bydliště žáka v Olomouckém kraji, případně z vážných důvodů v ostatních krajích ČR
  7. pořadí podané žádosti o přijetí zákonným zástupcem dítěte a výše povoleného počtu žáků

Rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole nebo na webových stránkách školy.

Škola žákům se SVP nabízí:

  • nácvik chůze s bílou holí - prostorovou orientaci a samostatný pohyb (POSP) v rámci individuální výuky po trasách v budově školy, cvičném hřišti POSP a v blízkém okolí školy,

  • tyflopedickou péči pro těžce zrakově postižené žáky (ITP) - smyslová stimulace, základy sebeobsluhy, Braillovo písmo, psaní na Pichtově psacím stroji, práce s počítačem a jinými elektronickými pomůckami, nácvik využití kompenzačních pomůcek,

  • reedukaci - náprava specifických poruch učení v rámci výuky, která probíhá skupinově,

  • logopedická péče žáků s vadami řeči (ILP) probíhá v rámci výuky na 1. stupni,

  • pleoptická cvičení a zrakový trénink pod vedením zkušené zdravotní sestry zaměřené na rozvoj zrakového vnímání, u tupozrakosti se jedná o zlepšení zrakové ostrosti, u šilhání o zlepšení postavení očí a obnovení binokulární funkce prostorového vidění, během cvičení si tak dítě zvyká na brýle i okluzor,

  • služby školní zdravotní sestry, které poskytují žákům i rodičům pomoc při zajišťování např. medikace žáků, zdravotního režimu žáků.

Co by mělo dítě umět, před nástupem do 1. třídy :

  • Znát své jméno, příjmení, věk, bydliště.

  • Správně vyslovovat všechny hlásky.

  • Držet správně tužku (mezi ukazováčkem a palcem s oporou o prostředníček).

  • Znát všechny základní barvy (i doplňkové a odstíny).

  • Vyřídit jednoduchý vzkaz.

  • Soustředit se na zadanou činnost a pracovat samostatně alespoň 20 minut.

  • Zarecitovat básničku, zazpívat písničku, reprodukovat krátkou pohádku nebo příběh.

  • Vyprávět o obrázku.

  • Znát časové vztahy (dny v týdnu, měsíce, roční období).

  • Hrát jednoduché hry a dodržovat jejich pravidla.

  • Počítat vzestupnou řadou po jedné nejméně do deseti.

  • Porovnávat méně – více.

  • Seřadit pět prvků podle velikosti.

  • Poznat a roztřídit základní tvary (kruh, trojúhelník, obdélník, čtverec).

  • Znát pojmy – nad, pod, vedla, uprostřed, nahoře, dole, vpravo, vlevo, první, poslední, …

  • Nakreslit úplnou lidskou postavu (všechny základní části a detaily – uši, nos, ústa, oči, správný počet prstů.

  • Vystřihovat jednoduché tvary.

  • Poskládat obrázek z několika částí.

  • Samostatně se obléknout a svléknout, zapínat knoflíky, zavazovat tkaničky.

  • Dodržovat základní pravidla hygieny.

  • Správně držet a používat příbor.

  • Umět pozdravit, požádat a poděkovat.